EN TILL TUR TILL TANZANIA pt 1/6


 
Jo, vet inte om ni minns det.. men jag tog ju en tur tillbaka till landet långt bort för någon månad sedan.
 
I sällskap med tre festliga damer vid namn Johanna, Hilma och Lovisa spenderade jag november månad långt bort ifrån regn och rusk.
Nej, förresten regn hade vi gott om.
Rusk däremot (vad är ens rusk?!) slapp vi minsann. Med råge.
 
Vi fick sol och åter sol och så lite regn och så lite mer regn.
Vi åt mango, massa mango och alla andra frukter som är bra.
Vi kramade om efterlängtade vänner och skapade oss ett helt gäng med nya.
Vi klättrade i berg och lekte med kameleonter.
Vi åkte buss. Igen och igen och igen.
Vi lekte med barn.
Vi åt med händerna.
Vi tackade Gud för myggnät, som faktiskt inte bara skyddar mot mygg.
Vi blev sjuka. Fast osedvanligt lite.
Vi blev stoppade av polis. Igen. Men denna gång slapp vi ta svängen genom fängelset utan kunde direkt passera GÅ.
Vi iförde oss volontärbyxorna tillika pyjamasbyxorna tillika de-inte-så-åtsittande byxorna tillika de-inte-alltid-så-stilistiskt korrekta byxorna och behöll sedan dessa på månaden ut. Typ.
Vi hittade en grön mamba. Och överlevde.
Vi troddet ett tag att vi skulle avlida i kylan (ja, vad kan det ha varit den dagen, kanske femton grader..)
Vi levde bushliv och avstod dusch.
Vi drack mangojuice.
Vi hade det så bra. Riktigt festligt och riktigt bra.
 
Nog med ord. 
Det här är första delen, semesterdelen av vår resa. Den allra regnigaste.
Vänner, här kommer bilderna..
 
 
Så att.. det var det. För den här dagen.
tackohej.
Helena Persson

Tack! Tänk att jag fick åka till Tanzania alldeles gratis en grå januaridag här framför min dator. Härligt! Grattis, förresten för jag antar att du har fått jobb, eller behållit jobbet, eftersom du förbereder lektioner på din födelsedag. Nu ska jag förbereda skidåkningslektionen som vi har imorgon och så blir det lite sagoskrivning också. Ha en bra tisdag! Kram från Helena.

camilla

Ja, men varsågod! Och tack! Skoljobbet har jag kvar och nu är jag lite överallt. Undervisar, assisterar, pysslar, uppfostrar och kokar gröt. I alla fall denna veckan och nästa blir jag kvar, sen får vi se. Kanske kommer jag till din skola och säger hej en vacker dag:) LYCKA TILL imorgon!