Bagamoyo

 
Jaha, eftersom jag ändå har råkat komma över lite internet kan jag ju lika gärna uppdatera en aning..
 
Vi landade i Dar es Salaam mitt i natten och i brist på fungerande vattenautomater, inte för att vi trodde att en vattenautomat faktiskt skulle fungera, slog vi oss ned på en bänk bland sovande taxichaufförer och allmänt pratglada tanzanier. Varför hänger man egentligen på en öde flygplats vid fyra på morgonen? ..om  man inte precis landat med ett flyg vill säga..
 
I takt med att solen gick upp över staden gick det upp för mig att jag faktiskt var där.. eller här vill säga.
Äntligen.
Nu har jag en månad på mig att än en gång njuta av detta fantastiska land.
Har redan hunnit frossa i mango, avböja några frierier, åka pikipiki (mc), bada i varmt hav, redigt varmt hav, investera i två kangas, hälsa på ödlorna, läsa massor, vandra runt iförd diverse mindre festliga klädkombinationer hej strumpor i sandaler, äta med händerna, sitta på taket, svettas ut några liter, skaffa nya vänner, gått på fiskmarknad, förundras över hur annorlunda ett servitrisyrke kan vara beroende på var i världen man jobbar, snott toapapper, blivit myggbiten och pratat massa massa swahili, norskan ligger jag däremot lågt med.
Vi har det festligt minsann och bättre ska det bli.
Jag, Johanna, Hilma och Lovisa.
Kan ju inte bli annat än toppen.
 
Fick precis reda på att våra elever precis åkt hem på jullov. Jaha, då får väl jag börja planera in nästa resa då. Sånt som händer. Hamna shida. Riktigt riktigt nedrans dumt men att just vår klass skulle lämna skolan tidigare ämnade de inte berätta för oss. 
 
Vi har nu haft några semesterdagar eller ja, egentligen är väl hela månaden semester och det har regnat ganska mycket men vi är inte bittra. Snarare tvärtom. Tänk att vi äntligen är tillbaka. Tänk att jag, mitt bland små lerhyddor, palmer och swahilitalande ungar, verkligen känner mig som hemma.
Kära nån.
Imorgon avrundar vi denna del av resan och fortsätter vårt äventyr.
 
HA DET!
 
Daniel

http://www.youtube.com/watch?v=ZYexdNQHCyo