barnkalas är helt klart grejen

Tanzanier och fest fungerar inte alltid så bra, det har vi redan flertalet gånger fått erfara. Alltid är det samma sak: soda, fuldans (två steg höger två steg vänster), ris med gryta och alldeles för långa tal som man ändå inte fattar, EN kaka som huvudpersonen ska mata ALLA gäster med och så ska alla fram och hälsa på honnörsbordet.

Ton-åren är förbi och detta ville jag fira med buller&bång.. och helst inte med ris & gryta. Så, efter att ha tänkt en minut eller två bestämde jag och Jonken att vi skulle visa tanzanierna hur man festar och ha ett barnkalas.

Sagt och gjort..

Nu förstår jag precis vad mor menar när hon säger att det bästa med barnkalas är sluttiden. Du milde vad trött jag blev! Men vi fick minsann till ett riktigt eminent barnkalas innehållandes allt: fiskedamm, dansstopp, banankaka (och givetvis matade jag alla gäster, barnen, och givetvis finns allt dokumenterat), bål med mango och soda, ballonger, tomtebloss, småkakor, partyhattar, allmänt kaos och självklart sätta-svansen-på-lejonet.

Jodå, nu vet åtminstone barnen i denna by hur vi firar på svenskt vis.

Imorse vaknade jag av trestämmig sång framförd av Mr Lesso (rektorn vi bor med), Jonken och far (han är dock i Moshi så det var via telefonen). Å å å efter att ha provat mina nya randiga solbrillor, ätit massa svenskt godis samt läst igenom ”Ett litet blad som HÖNAN” gjort av Jonken själv, slog vi oss ned på soldäck bakom huset och avnjöt frukosten. SICKEN FRUKOST! Johanna hade gjort amerikanska pannkakor och dessa åt vi med nutella, jordnötssmör (i denna burk satte vi tårtljusen), mango, kanel, banan & kaffe och vi insåg båda två att vi nog ska överleva på denna kontinent, svälta är det då ingen risk att vi gör.

Johanna är en stjärna och just nu sitter vi och försöker (ja, det är inte helt lätt) att bli hungriga så vi kan äta rotfrukterna som står i african oven och därefter MOROTSKAKAN som vi i sista stund valde att inte bjuda barnen på.. Sen blir det förmodligen ännu ett avsnitt (håll i dig nu) Skilda världar. Ja, det är ju ingen serie jag hade valt i Sverige men i brist på annat så fullkomligt ÄLSKAR vi det!

 

Det är tydligen snö i Sverige, mer än man kan säga om detta land, idag var det extra varmt och om EN vecka befinner vi oss på ZANZIBAR med klassen.. om vi kommer in i landet igen vill säga. Vi har nämligen fått VISUM för sex månader men UPPEHÅLLSTILLSTÅND för bara tre så nu till helgen ska vi ut ur landet och sen tillbaka, håll gärna en tumme eller två för att detta ska gå vägen.

Tack för alla gratulationer och tack för all omtanke!!

 

vi säger så så länge

/camilla, ingen liten flicka längre

sara

haha :)



Mango- jag dör!! wow, fy vad roligt för dig att du är i Afrika! kul att läsa din blogg camilla! Fortsätt uppdatera! :)

:)

kram!!