tva manader

hej hej, hanger i kondoa. och vet ni vad, har till och med TILLGANG TILL INTERNET! ibland finns ingen strom, ibland finns ingen tid, ibland finns ingen dator, ibland finns internet men man far sitta 45 min for att oppna ett mail och sist vi kom sa hade nagon rakat kapa av natverkskabeln, vilket innebar att hela Kondoa var utan internet en vecka. ah, det ar verkligen afrika. Safari, ja hej vilka dagar vi fick! Jag fotade sa jag nastan fick traningsverk i fingrarna och det nastan allra basta var hotellet vi bodde pa. VARMDUSCH och FYRARATTERS! ja, nu ar jag och Johanna alltsa tillbaka i bushen. Vad har hant sen sist? Det allra forsta som hande efter att vi kom tillbaka var att TRE personer kom fram till mig och sa "oh, now you are a fat african woman!" ..tack. Vi har kommit igang ordentligt med lektionerna och pa riktigt har jag borjat fundera pa om jag inte vill bli larare i framtiden, i Sverige da. Jag menar, tank att undervisa nagot man kan, eleverna forstar vad jag sager, alla har varsin bok (minst), varsin penna och stol. Det finns en serios laroplan som man faktiskt forvantas folja och det ar inte ens fyrtio elever i samma klassrum! Latt som en platt helt enkelt...eller? Efter rejalt lang vantan har vi nu antligen KOPT HONOR! Ja, men detta ar ju afrika sa an sa lange har vi bara fatt den forsta, men det ar inte fy skam. Har ska atas agg. Nastan varje kvall har vi "rakat" vara hemma hos olika grannar precis nar de ska ata.. och i detta land sa far man ta vad man vill ha om man ser nagot gott hos nagon annan. bra grej. Jag har tagit tillfallet i akt och flatat hela mitt har. Ja, eller jag satt val mest stilla i fem timmar medans nagon annan gjorde jobbet. Fyrtio spann, det var vart. Synd bara att extraharet inte fanns i min farg, ont om blonda i Kondoa. men men jag overlever. Det lille prinsessebarnets fodelse firades med tomtebloss och nationalsang, sa det sa. Royalist javisst. Vi har tagit oss i kragen och istallet for att ga till barnhemmet har vi nu borjat arbeta pa lutherska kyrkans kindergarten och Compassion-arbete (mer om det en annan gang). Superkul! Nasta vecka ska vi prata om algen, allmanbildning sa att saga. Har precis atit upp min chipsi mayai (omelett med pommes frites i) saa mycket godare an det later. Tank om man skulle sitta och ata sahar pa ett internetcafe i Sverige da hade nagon inte blivit glad.. tur jag inte ar i Sverige. Om bara nagon timma kommer KITTY, hon var pa Aya forra aret och bor numera i Dar Es Salaam. Nu ar hon har for att saga hej och peppa oss infor vara sista TVA MANADER! wiee, om exakt tva manader sitter jag pa flyget hem. fint fint. Nej, eftersom jag har manadens internettid nu sa blir det multitasking TTM. Inte blir det battre av att datorn stangs av stup i kvarten.. men nu ar i alla fall nagra jobb sokta. Kanhanda ni far se mig som Padda i sommar, det ni. Far se nar det kan komma ett gang bilder, inte idag. Ta hand om varandra.
Ulrika

Jag ÄLSKAR att du "skalade" tuppen! Jag skrattar varje gång jag ser det! Det är mot alla mina bondeprinciper och helt underbart härligt befriande fulsnyggt!