mandag

saa, har precis kramat mor&far farval, nu sitter de i Ulfs bil pavag till Dar Es Salaam och darefter vantar semester pa Zanzibar..
Ar sa obeskrivligt tacksam for deras besok, nu ska jag nog klara mina sista fyra manader.

Sitter pa internetcafeet igen och laddar infor dagens bussresande, det har med buss ar spannande for man far ett helt nytt perspektiv pa tiden nar man aker sa mycket buss. Ibland kan man sitta fem timmar och bara titta ut genom fonstret, ibland tio. Man far massor med tid att tanka men ibland sa ar det som att man bara ar, inte ens tanker. Men jag och Johanna har konstaterat att det ar nagra saker som alltid kommer pa tal nar vi reser:

1. Framtiden..
alltid. Vi hinner verkligen planera hela vara liv och framforallt vad som ska handa till hosten, ibland tanker jag att jag borde sluta fundera sa mycket pa vad som ska handa nar jag kommer hem och forsoka leva mer har och nu men det blir mycket tid till det ocksa mellan resorna. Just nu har vi bada sa extremt manga tankar och ideer. Det finns saa mycket roligt att gora och nar man val ar ute pa aventyr sa inser man att man faktiskt klarar det, det ar inte sa svart. Jag vill resa, jag vill lara mig fler sprak, lara kanna manniskor fran andra kulturer, fota annorlunda miljoer, lara mig laga massor av spannande matratter, leka med barn, lasa massor av bocker, jag vill ocksa hinna vara hemma och njuta av Sverige, familjen, slakt och vanner. Jag vill hitta pa sma utflykter och bada i min sjo, jag vill kora bil och jag ar liite sugen pa att borja plugga. Jag vill aka tag, jag vill jobba och fa ihop pengar till en ny kamera, jag vill lara mig flytande engelska och ja, det finns mycket man kan gora.
Eftersom det blir en hel del bussresor sa hinner man liksom andra sig ratt ofta, tills jag kommer hem i april lar jag val ha andrat mig minst sjuttioelva ganger.

2. Mat..
oja. Av nagon anledning kommer det alltid pa tal. Vi brukar sitta och dromma och planera var forsta maltid i Sverige, aven den har jag hunnit andra ett gang ganger..  Det finns mycket god mat har och vi ar bada oerhort innovativa i koket men det finns manga saker som man saknar sasom vaniljyoghurt, losgodis, grovt brod, jordgubbar, cider, lax, apelsinchoklad, kottbullar, ett glas med mjolk, fetaost, kokkaffe, morotskaka, rakor, lasagne, honungsmelon och tarta. Varfor man just blir sa sugen pa mat pa bussarna vet jag inte, dar finns ju mangder av mat att kopa, bara stracka ut handen genon fonstret och sa kan du kopa sju sma kottbitar invirade i tidningspapper klara att ata eller varfor inte en hona?? (da far du ju dock passa dig sa den inte ater upp dig forst..)

3. Vem ar jag?
Ja, man borjar lara kanna sig sjalv ratt bra.. och jag borjar lara kanna Johanna med for den delen, det finns liksom inte sa manga andra att hanga med har. Men jag ar sa glad, vi ar verkligen basta duon, kompletterar varandra helfint. Nar hon ar matt ater jag upp och nar jag langtar hem ger hon mig russin. Jag tror att ju mer man lar kanna nagon annan desto battre lar man kanna sig sjalv. Vi lar av varandra och jag ar overtygad om att jag verkligen har funnit en van for livet.

Nej, nu ar det snart att vandra mot bussen. Jag ber en stilla bon att den ska komma fram till Kondoa idag, inte givet da det har regnat en hel del inatt.
Tack for alla de fiina brev och paket som jag fick med mor&far och tack for alla boner och tankar. Ska bli kul att fa komma hem och dela med mig lite av vad som hant har men forst: fyra manaders avantyr till.

so long