En annorlunda jul




Sitter nu pa ett internetcafe i huvudstaden och taggar for ALLADINS GLASSCAFE!! Kan ni tanka er, det finns ett glasscafe i detta land, ett palitligt och rent sadant dessutom. Det bara far man inte missa.

Men ja, det finns en hel del att beratta sen sist (nar det nu var..)
Jag tanker att det inte langre ar sa upphetsande att lasa om hur man lagar mat pa kolgrillen, att alla ropar mzungu efter en vart man an gar eller att det springer rattor i huset. For mig har det i alla fall blivit vardag och man lagger knappt marke till det.

Jul i Afrika:
Julafton hade vi bavat for, sett fram emot, gratit manga hemlangtanstarar innan och bakat rejalt manga kakor till.
Varken jag eller Johanna kunde sova sa vi gick upp runt sju och jag fixade lussebulle med tomtebloss till frukost. Efter att ha avnjutit lite Pelle Svanslos satte vi igang med var val planerade frukost. Som sagt, hade vi bakat en del innan, pa var african oven, mjuk pepparkaka och lussebullar framforallt. Dessa avnjots tillsammans med malariatabletter, banan, mango, apelsin, scones och MIN JULKLAPP FRAN JOHANNA - ETT KILO JORDNOTSSMOR!
..ja, jag kanske bor tillagga att jag inte at upp hela kilot..
Darefter bakade vi mer och just denna dag var det extra varmt i Aya. Kvallen innan julafton (da min far fyllde ar, stooort grattis igen!!) blixtrade, askade, regnade och markligt nog haglade det medans vi satt pa trappen och forsokte ata det nygrillade getkottet (snacka om segt kott).
Dagen gick faktiskt fort, vi pyntade huset med girlanger, ballonger och massa tomtar och gjorde pilau. Pilau ar festmat i detta land (bortsett fran ris och gryta) och bestar av ris, lok, kott och lite speciella kryddor. Pepparkakshuset som vi byggde dagen innan hade sorgligt nog krackelerat under nattens askvader.
Runt halv sju trillade grannarna in. Vi hade bjudit trettio stycken pa var julfest och tydligen ar det redan bestamt hur man gar en fest i detta land.
1. vi ber
2. vi sager valkomna och sjunger nagot
3. prasten sager nagot
4. gasterna sjunger nagot
5. vi ater av kakan (fast vi hade sett till att det fanns mer an en kaka) och naturligtvis dricker soda.
6. slut

Darefter gick vi till kyrkan, pa en tretimmars gudstjanst. Jag spelade stilla natt och vi sjong en valdigt massa och det var rejalt massa klapp-i-handerna och sa sjalvklart en fet predikan pa det. Kul att fa fira midnattsmassa i Afrika, aven om klockan aldrig hann bli midnatt. Nar vi kom tillbaka till huset slangde vi oss pa soffan och efterfestade pa resterna och sedan var julafton 2011 slut. En lyckad dag, helt klart.. aven om familjen saknades saklart.


Innan jag kom hit fick jag hora av nagon vis van att Det ar forst efterat man vet hur resan bli och ohh vad sant det ar. Igar akte vi utanfor Kondoa och bushen for forsta gangen pa en manad, det ar markligt vad snabbt man vanjer sig vid obekvamligheter. Vi fick forst vanta pa en buss i tva och en halv timma och nar vi insett att det nog inte skulle komma nagon buss och ringde en taxi fick vi vanta ytterligare ett tag for taxikillarna skulle fika och roka lite..
Vi kom till Kondoa och till det amerikanska missionarsparet Nan & Terry. Ungefar har tar orden nastan slut. Jag alskar Amerika! De hade till och med julgran!! Nitton olika kaksorter och pajer, massa pajer och mat, massa mat och godis och pannkakor med sirap till frukost och inga skor inomhus och man at med kniv och gaffel, pa platta tallrikar dessutom och vi fick julklappar och kunde ga i shorts och vi sag en amerikansk jul film och umgicks med de tva andra amerikanksa flickorna som ocksa var dar och vi spelade spel och du milde, jag holl pa att glomma det basta, JAG FICK DUSCHA I VARMVATTEN!
Haha, de var verkligen mer amerikanska an amerikaner i Amerika ar och jag maste saga att hade det inte varit for varmen sa skulle jag trott det var sno utanfor deras hus. Tack  Gud for denna jul!

Vi sov hos dem och tog dagen efter bussen till Dodoma, dar vi befinner oss nu. Var standige raddare i noden, Ulf, hamtade oss vid busstationen och sedan fick vi traffa en fantastisk familj fran Karlstad. Ahh, det var sa kul att traffa svenskar och de var enna riktiga stjarnor!

Idag ar vi alltsa och gor Dodoma. Jag har kopt tyg och sytt upp klader.. efterat insag jag att alla var randiga. Det blir alltid sa.

Oj, nu tar tiden snart slut. Men jag ar inte bitter for JAG SKA ATA GLASS!!
Imorgon aker vi till Tanga for att fira nyar, det blir fest och sen kommer mor och far hit. Kommer garanterat overleva januari ut.

Heri ya christmas na furahia mwaka mpya

/er Tanzan-banan